De eerste opzet van de hijskraan is gemaakt. Samengesteld uit onderdelen van een opwind-wekker, een plastic lollystokje, een geperforeerd koperen stripje en een metalen balein van een paraplu.

 

De ondersteuningsbalk van de paraplu-balein is op maat gemaakt en geplaatst: boven aan de arm twee maal vast gesoldeerd en een afgeplat deel van de balein is aan het tandwielhuis gelijmd met secondelijm.

Het centrumrad van de wekker dient nu als basis voor het gronddeel en hierop rust en draait het vliegwiel samen met een bougie-adapter gemonteerd met secondelijm.

 

Hierna zijn de tanden van het centrumrad afgeslepen, is de as met kleine kunststof tandwielen geplaatst en voor een indruk is de ketting er los overheen gehangen.

 

De ketting die als eerste dienst zou doen is toch afgekeurd vanwege het formaat. Een tweede exemplaar wat ik kon vinden voldoet beter aan de schaalverhouding.

 

De hijskraan krijgt een laagje grondverf uit de spuitbus, waarna een vale kleur oranje acrylverf met de kwast opgebracht, de basiskleur voor de hijskraan wordt.

 

Dan wordt de kraan enigszins verweerd met sporen van roest en smeervet. De voet van de kraan is inmiddels ook in het hart van het laadperron geplaatst. De afmeting en hoek van de giek is precies goed: de punt van de giek komt net voorbij het hart van de rails c.q. platte wagon.

 

De bij elkaar gezochte onderdelen voor de haak met katrol: als loopwiel is een kleine poelie (snaarwiel) van een elektromotortje genomen. De haak is eerst gebogen, daarna met de moker plat geslagen en met de vijl verder in vorm gemaakt.
Het chassis van het geheel wordt gebogen van platgeslagen koperdraad,
waarop een stukje koperdraad als as voor de poelie wordt gesoldeerd.

Eenmaal de katrolhaak geschilderd en verweerd, is deze met de ketting aan de hijskraan toegevoegd. Het geheel is teruggeplaatst op het laadperron en daarmee is dit project beëindigd.

Advertenties