Om de signalen van de contactrails te scheiden van de rijspanning en om te zetten naar een potentiaalvrij wisselcontact, ga ik gebruik maken van relais. Een flinke plastic zak met gebruikte interfacerelais afkomstig uit een gesloopte regelkast, zorgde voor de benodigde onderdelen van onderstaand schema.

20110511 001

De opstelling van de componenten is zodanig gekozen dat de 24 Volt voeding doorgelust kan worden voor elke relaisschakeling. Zo blijven er 4 benodigde klemmen per schakeling over:  één voor de schakelende massa afkomstig van de contactrail en drie voor het potentiaalvrij wisselcontact.

20110511 002

De relaiskaart met tien relais ziet er dan zo uit. Via de kroonsteen wordt de 24V voeding doorgelust Tevens worden deze gebruikt om de kaart op de montageplaat te monteren.

20110511 003

De onderzijde van de relaiskaart: alles is middels 0,8mm² aan elkaar gesoldeerd volgens het schema. Voor de voeding is wat steviger 2,5mm² gebruikt.

20111110 001

De relaiskaarten worden gemonteerd op een montageplaat die scharnierbaar is. Door zowel aan de achterzijde van de houten plaat en aan de muur twee stuks buisklemmen te zetten en dit middels een PVC-buis met elkaar te verbinden is een scharnier ontstaan, waarbij de bekabeling door de buis wordt geleid.

20111110 002

Zodoende kunnen er meerdere montageplaten kort op elkaar gemonteerd worden, terwijl ze door het scharnieren wel toegankelijk blijven.