Revisie van 220V/10VA transformator Märklin 6413.

20120716 001

Een op het oog nette transformator kan levensgevaarlijk zijn!

20120716 002

Het oude aansluitsnoer waarvan de rubber buitenmantel best netjes en ook soepel is, terwijl de ader-isolatie binnenin verpulverd: grote kans op kortsluiting!   Maar … daar valt wat aan te doen: vervangen voor een veilig vinylsnoer!

20120716 003

De behuizing wordt losgemaakt door aan de onderzijde de busjes uit de lipjes te knippen en de vergrendelingen recht te buigen m.b.v. een tangetje.

20120716 004

Na het openen van de behuizing m.b.v. een schroevendraaier dienen de twee delen voorzichtig van elkaar genomen te worden i.v.m. de draadverbinding tussen de sleper van de draaiknop en de transformator op de bodemplaat.

20120716 005

Na het los nemen van de twee boutjes van de transformator, is deze uit te nemen. Hierna kunnen de boutjes van de trekontlasting worden losgedraaid. De plaat met connectoren kan nu rechtstandig worden uitgenomen.

20120716 006

Nadat de transformator is omgeklapt kan de oude bedrading worden los genomen t.p.v. de draadlas en op de aansluiting van de thermische beveiliging (de witte behuizing met een bi-metaal). De oude invoertule is nog prima kan worden hergebruikt voor het nieuwe aansluitsnoer. Ook de interne bedrading en isolatie is in orde bevonden.
20120716 007
De nieuwe kabel met vinylmantel invoeren: eerst door de connectorplaat (!), dan door de invoertule. De kabelmantel wordt zodanig gestript dat deze net uit de invoertule steekt.
20120716 008
Belangrijk is het om de bedrading langs de transformatorsteun en de thermische beveiliging te leggen. Zodoende liggen de draden niet bekneld onder de transformator. Wanneer de trekontlasting wordt aangebracht, zorg er dan voor dat de interne bedrading niet strak staat, maar enige bewegingsvrijheid heeft.
20120716 009
De kunststof flap wordt terug over de thermische beveiliging gelegd en onder de transformatorsteunen, waarna de transformator wordt terug geplaatst op zijn steunen.
20120716 010
Belangrijk om de boutjes van de transformator stevig aan te draaien: dat voorkomt het brommen van de transformator t.g.v. het magnetisch veld in het ijzerpakket van de kern.
20120716 011
Het detailaanzicht van de connectorplaat waar de invoertule opnieuw dienst doet.
20120716 012
Het sluiten van de behuizing door aan de onderzijde de lipjes om te buigen en de vergrendelingen wat te draaien m.b.v. een tangetje.
Dan volgen de controlemetingen bij een netspanning van 226 Volt.
20120716 013
Meetwaarde van de vaste spanning onbelast tussen bus 0 en L: 18,5 Volt.
20120716 014
Meetwaarde van de variabele spanning onbelast tussen bus 0 en B: 4 Volt.
20120716 015
Meetwaarde van de variabele spanning onbelast tussen bus 0 en B: 18 Volt.
20120716 016
Meetwaarde van de spanning onbelast tussen bus 0 en B t.b.v. rijrichting: 29 Volt.
20120716 017
Op de onderkant wordt genoteerd wanneer ik de transformator gereviseerd heb.
Te zien is hier dat er een geaarde stekker aan het snoer zit: de aarding heb ik bewust niet gebruikt, omdat de behuizing dit niet vereist (zie de aanduiding op het typeplaatje).
20120716 018
Nu is de Märklin 6413 10VA transformator gereed om veilig ingezet te worden voor analoog bedrijf.
Advertenties