Revisie van 220V/10VA transformator Märklin 6413.

Een op het oog nette transformator kan levensgevaarlijk zijn!

Het oude aansluitsnoer waarvan de rubber buitenmantel best netjes en ook soepel is, terwijl de ader-isolatie binnenin verpulverd: grote kans op kortsluiting! Maar … daar valt wat aan te doen: vervangen voor een veilig vinylsnoer!

De behuizing wordt losgemaakt door aan de onderzijde de busjes uit de lipjes te knippen en de vergrendelingen recht te buigen m.b.v. een tangetje.

Na het openen van de behuizing m.b.v. een schroevendraaier dienen de twee delen voorzichtig van elkaar genomen te worden i.v.m. de draadverbinding tussen de sleper van de draaiknop en de transformator op de bodemplaat.

Na het los nemen van de twee boutjes van de transformator, is deze uit te nemen. Hierna kunnen de boutjes van de trekontlasting worden losgedraaid. De plaat met connectoren kan nu rechtstandig worden uitgenomen.

Nadat de transformator is omgeklapt kan de oude bedrading worden los genomen t.p.v. de draadlas en op de aansluiting van de thermische beveiliging (de witte behuizing met een bi-metaal). De oude invoertule is nog prima kan worden hergebruikt voor het nieuwe aansluitsnoer. Ook de interne bedrading en isolatie is in orde bevonden.
De nieuwe kabel met vinylmantel invoeren: eerst door de connectorplaat (!), dan door de invoertule. De kabelmantel wordt zodanig gestript dat deze net uit de invoertule steekt.
Het sluiten van de behuizing door aan de onderzijde de lipjes om te buigen en de vergrendelingen wat te draaien m.b.v. een tangetje.
Dan volgen de controlemetingen bij een netspanning van 226 Volt.
Meetwaarde van de vaste spanning onbelast tussen bus 0 en L: 18,5 Volt.
Meetwaarde van de variabele spanning onbelast tussen bus 0 en B: 4 Volt.
Meetwaarde van de variabele spanning onbelast tussen bus 0 en B: 18 Volt.
Meetwaarde van de spanning onbelast tussen bus 0 en B t.b.v. rijrichting: 29 Volt.
Op de onderkant wordt genoteerd wanneer ik de transformator gereviseerd heb.
Te zien is hier dat er een geaarde stekker aan het snoer zit: de aarding heb ik bewust niet gebruikt, omdat de behuizing dit niet vereist (zie de aanduiding op het typeplaatje).
Nu is de Märklin 6413 10VA transformator gereed om veilig ingezet te worden voor analoog bedrijf.
Vind ik leuk:
Like Laden...