Zelfbouw van contactrails met M-rails

Voor het automatiseren van de baan is treindetectie noodzakelijk. Er zijn verschillende manieren om dit te realiseren:

Lichtsluis : zie hier voor een uitgebreide en duidelijke beschrijving in het Duits.

Voordelen : apart stroomcircuit en detectie van complete trein. Nadelen : duidelijk zichtbaar in scenery en beïnvloedbaar door ‘vals’ licht. Tevens zal dit zelf gemaakt moeten worden.

Schakelrail : de schakelrails van Märklin 5146 en 5147. Voordelen : rijrichtinggevoelig en standaard materiaal. Nadelen : storingsgevoelig en detectie van sleepcontact.

Contactrail : de contactrails van Märklin 5104 en 5105. Voordelen : nauwelijks zichtbaar en detectie van complete trein. Nadeel : beperkt aanbod van type M-rail.


N.a.v. bovenstaand heb ik besloten om zelf contactrails te maken, zodat ik ook zelf kan bepalen wat voor type rail een schakelrail wordt e.e.a. gerelateerd aan het sporenplan.

Nadat de spoorstaaf is verwijderd door m.b.v. een Stanleymesje de klemmetjes rechtop te wippen, kan de draad er aan worden gesoldeerd aan de buitenzijde van de railstaaf (i.v.m. de flens van de wielen). Dan de gehele railstaaf van krimpkous voorzien. Een donkere kleur van de isolatie geniet hier natuurlijk de voorkeur. Alvorens de railstaaf voorzichtig in te klemmen, de positie van de railstaaf op het ballastbed ontdoen van bramen! Tevens is het raadzaam de spoorstaaf iets in te korten, opdat bij werking de geïsoleerde opstelling t.o.v. de aangrenzende rails, blijft gewaarborgd.

Tijdens het inklemmen is het nuttig om een multimeter aan te sluiten om hiermee op ongewenste kortsluiting te controleren. Als laatste de ‘kop’ van de rail ontdoen van krimpkous m.b.v. een scherp hobbymes. Hiermee aan beide zijde van de rail de krimpkous snijden tussen de ‘kop’ van de rail en de railklemmen (Uitkijken dat je nét boven de railklemmen snijdt i.v.m. kortsluiting.

20101016 001

De spoorstaaf met de onderzijde op het tape leggen en op lengte afsnijden.

20101016 002

De isolatie-tape nu aan de bovenzijde aan elkaar plakken.

20101016 003

Alvorens de geïsoleerde spoorstaaf terug te plaatsen is het noodzakelijk de bedding ervan met de klemmen goed te ontbramen. Met dit als eindresultaat:

20101016 004

Aangezien ik geen gebruik maak van het bevestigingsgat, wordt dit aan de achterzijde afgedicht met aluminium-tape, wat aan de bovenzijde , samen met de middengeleider-isolatoren, met verf wordt behandeld. Het aluminium-tape laat zich prima vastdrukken m.b.v. een oude tandenborstel:

20101016 005