Ik heb diverse stammetjes Old Skool Märklin wagons waar geen OVP (Originele VerPakking) voor aanwezig is. Om deze stofvrij, maar toch zichtbaar op te bergen is een vitrine benodigd. Het leek mij praktisch om de trein dan ook de vitrine in te kunnen laten rijden.

Daarvoor zijn twee dingen nodig: een aftakking van de modelbaan naar de werkbank (die al aanwezig was) en losse vitrine-bakken voorzien van rails. Ook zal deze rails van rijspanning moeten worden voorzien en dat is gerealiseerd middels twee veren van een AA-batterijhouder aan de zijde van de aftakking van de modelbaan en twee punaises aan de vitrinebak die tegen de veren aandrukken. Aan de punaises is bedrading gesoldeerd die de rijspanning naar de rails in de vitrinebak geleid.

20110605 001

Filmpje van het uitrijden.

Elke vitrinebak bestaat uit twee stroken van 6cm (breed) MDF en twee stroken 10cm (hoog) Perspex (acrylaat). Het eind van de koker is met een Perspex-plaatje dichtgezet en voor de opening is een deksel van Perspex gemaakt. Hierop is een stuk verpakkingsschuim gelijmd wat de inwendige vorm van de koker heeft. Zodoende zijn er in totaal vijf stofdichte vitrinebakken van 1,75 meter gemaakt. Deze lengte is afgestemd op de lengte van de blokken, stations- en opstelsporen.

20110709 002

Om de bakken overzichtelijk op te hangen heb ik verticaal twee latten aan de muur geschroefd, waarop per vitrinebak twee lange schroefduimen zijn gezet waarin de vitrinebak kan worden geplaatst. De rechtopstaande punten van de duimen zijn beschermd met een stukje slang van een vijverpomp.

20111221 001

Tot slot is er van een afvalstuk MDF nog een plaat met testspoor gemaakt. Middels een ingebouwde schakelaar kan worden gekozen tussen de baanspanning via twee punaises (zodat locs voor onderhoud kunnen in- en uitrijden) of een externe voeding om te testen die aangesloten wordt via de kroonsteen.